ANAF a cumpărat două mașini electrice, primele de până acum pentru parcul auto al instituției, și a montat și două puncte de încărcare (wall box-uri) pentru acestea în fața sediului central din București al instituției, după cum se vede din fotografiile Profit.ro incluse în acest articol și care pot fi văzute în GALERIA FOTO de mai jos. Potrivit informațiilor Profit.ro, mașinile nu au fost arondate vreunui director, ci sunt utilizate de angajați în funcție de drumurile pe care le au de făcut în interes de serviciu. După cum a observa Profit.ro în toamna anului trecut, când atrăgea atenția că specificațiile destul de precise ale ANAF din caietul de sarcini se potrivesc cu modelele Renault Zoe, cele două mașini aflate acum în parcarea instituției sunt exact Renault Zoe.
Cele două mașini nu sunt inscripționate cu sigla ANAF sau cu cea a vreunei direcții subordonate.
ANAF nu este singura instituție care a ales modelul Zoe. Alte instituții, printre care Poliția Locală sector 3, de exemplu, au astfel de mașini.
Potrivit datelor analizate de Profit.ro, singurul ofertant la licitație a fost Renault Commercial Roumanie, valoarea totală a achiziției, fără TVA, fiind de 299.384 lei (356.300 lei cu TVA), comparativ cu un buget prevăzut inițial de 310.945 lei fără TVA (370.000 de lei cu TVA).
La momentul anunțului intenției de achiziționare, ANAF a precizat pentru Profit.ro că două finanțări nerambursabile, de câte 52.500 de lei pentru fiecare mașină electrică (45.000 de lei prin programul Rabla Plus și 7.500 de lei prin Rabla Clasic), se scad din bugetul alocat de instituție pentru achiziția celor două mașini.
ANAF are un parc auto cu multe mașini vechi, cu probleme de funcționare. De exemplu, aproximativ jumătate din cele 590 de mașini de care dispune direcția Antifraudă a ANAF nu sunt funcționale.
Profit.ro a scris în toamna anului trecut că specificațiile destul de precise ale ANAF par să excludă Dacia Spring, care nu are volan încălzit, dar nici o baterie cu performanțele cerute.
“Necesitatea a fost stabilită ținând cont de faptul că în patrimoniul instituției există mai multe autoturisme destul de vechi, uzate din punct de vedere tehnic cât și moral, pentru care costurile de reparație sunt foarte ridicate, iar prin achiziționarea a două autoturisme electrice, vor fi înlocuite două autovehicule uzate din patrimoniul instituției, avantajele în utilizarea unui vehicul electric pentru activitatea operativă a ANAF fiind gradul redus de emisii de tip ardere, ceea ce în timp va conduce la un mediu înconjurător mai curat, și costuri de încărcare mai reduse”, arăta ANAF.
Date analizate, la momentul respectiv, de Profit.ro relevau că, pe piața din România, automobilele electrice care se potriveau cel mai bine cu cererea ANAF, regăsită în caietul de sarcini – fără a exclude că pot fi și alte vehicule disponibile – indicau spre Renault Zoe, echipată cu cel mai mare motor lansat pe acest model, ZE50 R135. Acesta asigură puterea maximă solicitată, de 135 CP, este de tip sincron cu rotor bobinat, ca în caietul de sarcini, iar bateria care acționează are 52 kWh, adică se încadrează perfect la cererea de „minimum 50 kWh” a celor de la ANAF. De asemenea, greutatea bateriei este de 326 kg, la fix între „minimum 320 – maximum 330 kg”, cât scrie în cerințele din licitație.
Corespund și timpii de încărcare solicitați, atât pentru priza domestică, pentru cea „Green-Up”, (o denumire folosită doar de unii constructori pentru priza de 3,7 kW la 220V), cât și pentru priza de încărcare rapidă DC50 kW.
Și la alte specificații tehnice erau potriviri: Caietul de sarcini cere pneuri „185/65 R15 sau 195/55 R16”, Renault Zoe are „185/65 R15 si 195/55 R16”. Masa proprie rulantă solicitată este de „minimum 1495 – maximum 1515”, iar mașina respectivă are masă proprie rulantă de 1.502 kg. De altfel, puține sunt mașinile electrice care să aibă o greutate atât de redusă. Merită însă o observație: Dacia Spring nu se încadrează în specificațiile ANAF pentru că nu are volan încălzit, dar nici o baterie cu performanțele cerute.
Pentru solicitarea privind volanul încălzit, ANAF trebuia să plătească, la modelul ZOE, o opțiune de 300 de euro, iar prețul final al mașinii era la circa 35.000 de euro. Cu subvențiile de la Rabla Plus și Rabla Clasic, prețul plătit pentru o mașină era de aproape 25.000 de euro. Față de suma estimată în cadrul licitației, era o diferență de aproape 65.000 de lei, suficientă pentru a acoperi stația de încărcare solicitată pentru aceeași licitație.
Sursă știre: profit.ro