Klarwin. Emisiile din transportul rutier: cum îți afectează sănătatea și ce poți face pentru a le contracara

Listing Image
Alege o categorie

Petrecem în medie 5,5% din timpul nostru în mijloacele de transport, unde surprinzător inhalăm mai mult aer poluat decât în aer liber. Explicația: prin sistemele de ventilație sunt transportate particule microscopice care ajung direct în plămâni. În plus, există și particule nocive generate de materiale plastice, cauciuc, covoare, agenți de curățare sau odorizante. Expunerea la aerul poluat din mașină are efecte asupra sănătății atât pe termen scurt – tuse, dureri de cap, amețeli, oboseală, somnolență, bătăi neregulate ale inimii și iritarea ochilor, nasului și gâtului- cât și efecte pe termen lung, mult mai grave –  boli cardiovasculare, infarct miocardic, accident vascular cerebral, boli neurologice, afecțiuni maligne, autism, diabet, obezitate, boala Parkinson sau Alzheimer.

De asemenea, dacă suntem alergici sau suferim de astm, disconfortul este agravat de cantitatea mare de alergeni din interiorul autoturismului: polen, praf, acarieni, păr de animale etc.

 

Poluarea în interiorul mașinii

În interiorul vehiculelor se regăsesc două surse principale de poluanți: pe de o parte poluanții atmosferici care pătrund din exterior și care includ noxe, praf, polen și particule fine, iar pe de altă parte compușii organici volatili (COV), adică substanțele chimice eliberate în aer de către accesoriile din interiorul automobilului.

Cea mai mare parte a poluării aerului provine din gazele de eșapament (inclusiv oxizi de sulf, oxizi de azot, carbon negru și monoxid de carbon), emise de vehiculele participante la trafic, și transportate in habitaclul mașinii prin sistemul de ventilație.

Poluarea cu particule include carbon negru, PM10 (particule de 10 micrometri sau mai puțin), PM 2,5 (particule de 2,5 micrometri sau mai puțin) praf, polen și funingine. Microplasticele din aer, precum particulele mici de uzură din anvelopele vehiculelor, reprezintă un alt poluant dăunător.

Accesoriile și materialele din interiorul vehiculului sunt cea de-a doua sursă de poluare, acestea eliberând în aer substanțe chimice, cum ar fi benzenul, toluenul, xilenul, formaldehida, acetaldehida, acetona și acroleina, cunoscute sub denumirea de COV (compuși organici volatili). Materialele plastice sunt în primul rând responsabile pentru poluarea cu COV; urmează cauciucul, textilele, fibrele, spumele poliuretanice și adezivii. Poliesterul este cel mai frecvent material utilizat în industria auto și poate fi găsit în centurile de siguranță, scaune, huse, covorașe și alte componente ale vehiculului. Alte obiecte aduse în mașini, cum ar fi scaunele pentru copii, odorizantele auto sau produsele de curățare contribuie și ele la poluarea aerului.

O mașină în repaus, chiar și cu motorul oprit, emite, de asemenea, COV din cauza evaporării și infiltrării substanțelor chimice, cum ar fi benzina, fluidul de transmisie, fluidul radiatorului sau fluidul hidraulic.

 

Ce factori influențează nivelul de poluare a aerului din mașină?

Diverși factori afectează nivelul de poluare a aerului din vehicul, printre care modul de ventilație, vechimea mașinii, viteza de conducere, congestia traficului, materialele interioare, numărul de pasageri, temperatura (cu cât temperatura este mai mare, cu atât este mai mare concentrația de poluanți), vehiculele participante la trafic și nivelul de poluare de afară.

 

Cum afectează emisiile din transportul rutier sănătatea?

  • Dioxidul de azot (NO2) este un gaz cu miros pregnant si înțepător, care poate provoca probleme respiratorii, iritații pulmonare și rezistență mai mică la infecțiile virale.
  • Ozonul (O3) – creat de reacțiile chimice dintre oxizii de azot (NOx) și compușii organici volatili (COV) în prezența soarelui – este componenta principală a smogului și este un iritant major pentru plămâni. Expunerea pe termen lung poate declanșa astmul și poate duce la leziuni structurale grave și permanente ale plămânilor.
  • Monoxidul de carbon (CO) este un gaz incolor, inodor, otrăvitor, care provoacă efecte pe termen scurt, similare cu privarea de oxigen, cum ar fi amețeli, oboseală și confuzie.
  • Când dioxidul de sulf (SO2) este inhalat, poate cauza dificultăți de respirație și dureri în piept. Pe termen lung, poate provoca boli respiratorii acute și daune permanente ale plămânilor.
  • Particulele fine (PM2.5) sunt particule cu diametrul cuprins între 0,1 și 2,5 microni, care, atunci când sunt inhalate, ajung în țesutul pulmonar și determină boli respiratorii, cum ar fi astmul bronșic și emfizemul. Poluarea cu PM2.5 și particule ultrafine, prezintă cel mai mare risc, deoarece acestea pot pătrunde în plămâni, apoi trece în sânge și declanșa accidente cardiovasculare la persoanele cu risc. În același timp, atunci când aceste particule fine ajung în corp, tind să genereze sau să accentueze stresul oxidativ, ceea ce duce la scăderea capacităților cognitive și la probleme concentrare. Nu în ultimul rând expunerea la pulberile în suspensie este asociată cu exacerbări ale patologiilor neurologice, cum ar fi bolile Alzheimer și Parkinson.

Bacteriile și mucegaiul sunt prezente peste tot, inclusiv în mașină. De câțiva ani, Organizația Mondială a Sănătății clasifică alergiile drept a patra boală cronică. Acest lucru se datorează faptului că din ce în ce mai mulți oameni suferă în prezent de reacții alergice, ceea ce înseamnă că sistemul lor imunitar este hipersensibil.

Cei mai vulnerabili la efectele poluării sunt copiii (au un metabolism diferit, aspiră de două ori mai mult aer pe kilogram de greutate corporală și sunt mai activi decât adulții), persoanele în vârstă și cei cu boli pulmonare și cardiovasculare. De asemenea, persoanele care locuiesc, muncesc sau învață în apropierea drumurilor cu trafic aglomerat sunt mai predispuse problemelor de sănătate asociate cu expunerea la aerul poluat.

 

Blocaje în trafic și poluare: un risc pentru șoferi

Un studiu recent evidențiază faptul că nivelul de poluare a aerului într-o mașină blocată în trafic intens este cu până la 40% mai mare decât atunci când traficul este fluid.

În timpul acestor ambuteiaje, șoferii sunt înconjurați de mașini ale căror gaze de eșapament sunt eliberate continuu. Expunerea la concentrații mari ale acestor gaze provoacă iritarea ochilor, a căilor respiratorii, iar pe termen lung poate declanșa astmul și leziuni severe și permanente la nivelul plămânilor.

 

10 sugestii practice ca să eviți să respiri aerul poluat din mașină

  • Schimbă în mod regulat filtrul de aer de sub capota mașinii – în fiecare an sau la fiecare 20.000 km parcurși.
  • Curăță cât mai des interiorul mașinii, ștergând suprafețele cu o cârpă umedă din microfibră, aspiră tapițeria și covoarele. Evită detergenții chimici și folosește oțet diluat cu apă ca agent de curățare, dacă este nevoie.
  • Ori de câte ori este posibil, evită parcarea mașinii direct în lumina soarelui. Căldura eliberează COV din materialele folosite în automobil, crescând nivelul de poluare.
  • Nu te baza doar pe un sistem de filtrare a aerului în mașină pentru că nu este suficient pentru a elimina particulele fine, compușii organici volatili si alți poluanți. În plus acesta nu filtrează aerul care intră în cabina mașinii prin geamurile și crăpăturile ușii.
  • Evită odorizantele auto, acestea emit compuși organici volatili dăunători.
  • Nu fuma în mașină.
  • Folosește un purificator de aer pentru mașină. Purificatorul de aer pentru mașină CABIN P2i  de la Blueair captează peste 99,99% dintre particulele care au dimensiuni de 0,1 micrometri sau mai mari, si elimină eficient mirosurile neplăcute.
  • Alege un traseu mai puțin aglomerat, evită traficul în orele de vârf, chiar dacă durează mai mult pentru a ajunge la destinație.
  • Păstrează geamurile mașinii închise cu ventilatorul oprit sau setat în modul de recirculare. Acest lucru poate reduce nivelul de poluanți din mașină cu 76% atunci când te afli într-un vehicul oprit în trafic (cu toate acestea, nivelurile de CO2 pot crește în interiorul automobilului atunci când ventilația este setată în modul de recirculare pentru o perioadă lungă de timp).
  • Menține o distanță de siguranță față de vehiculul din față (mai ales dacă e camion), astfel reduci cantitatea de emisii care ajunge în spațiul tău aerian. De asemenea, circulă pe benzi mai puțin aglomerate, ajută la reducerea contactului cu particule poluante nocive.

Nu în ultimul rând, opțiunile noastre în ceea ce privește transportul personal au un impact imens asupra calității aerului. Ceea ce conducem și cum conducem are efecte asupra mediului. Să luăm un mijloc de transport în comun în loc să conducem o mașină sau să mergem cu bicicleta în loc să călătorim în vehicule care emit dioxid de carbon sunt cele mai simple modalități de a reduce poluarea aerului, pe care oricare dintre noi le poate întreprinde.

 

Sursă Știre: e-klarwin.com