Birocrația bat-o vina…În România se încearcă de câțiva ani să se reducă cozile la instituțiile statului, atât de cunoscute încă de dinainte de Revoluție. În multe cazuri, românii află abia când ajung la ghișeu că nu au avut toate actele la ei sau personalul le poate da un răspuns la întrebările solicitate. Gazeta de Nord-Vest a vorbit cu sătmărenii pentru a afla opinia acestora despre interacțiunea cu funcționarii publici și dacă digitalizarea dă roade.
„De multe ori sunt nevoită să revin, deoarece se cer documente suplimentare”
“Nu petrec mult timp la coadă , cel mai mult timp petrecut asteptând este atunci cand merg la un medic. Nu am în mod expres instituții care mă irită, cu toate astea, nu îmi place să merg la impozite și primărie. Te trimit de la un birou la altul și nimeni nu știe să îți spună ceva concret legat de ce te interesează.
Programul merge destul de greu, avem din ce în ce mai multă birocrație și depindem de niște programe digitalizate, nici măcar o internare nu se acordă dacă nu merge programul să te poată introduce în sistem. De multe ori sunt nevoită să revin pentru a îmi rezolva problemele, deoarece se cer tot felul de documente, cum ziceam, birocrație mare. Si neavând documentele la fata locului, este necesar să revin cu ele într-o altă zi sau pentru faptul că x ghiseu preia acte între un interval orar scurt si destul de inaccesibil majorității oamenilor, cand aceștia sunt la serviciu. Atitudinea personalului este diversă, am întalnit și persoane care m-au repezit și trimis de la un ghișeu la altul, am întalnit și persoane amabile, care mi-au explicat frumos demersurile necesare, declară Raluca 32 de ani.
“Nu putem fi digitalizați complet, asta ar însemna să fim la nivelul țărilor din Vest”
„Nu stau la coada pentru că folosesc aplicațiile de plată online. Poate și din cauza pandemiei, românii au ințeles că este mult mai comod să îti plătești taxele si utilitățile direct de pe telefon.
Din pacate avem și instituții care nu s-au digitalizat și trebuie sa mergi personal, dar asta este ,ne adaptăm, nu putem fi digitalizati complect asta ar insemna sa fim la nivel cu țările din Vest.
În primul rând românii ar trebui sa încerce să iasă de pe rețelele de socializare și să intre mai des pe site-urile instituțiilor publice de care au nevoie , asa pot descoperi o serie de facilități, cum spuneam mai sus ,evită cozi la taxe, cozi la facturi etc…..Părerea mea este că suntem pe drumul cel bun , să nu uitam ca avem foarte mulți bunici singuri în țară ,care poate nu sunt la curent cu tehnologia, dar mi-ar face plăcere ca în orice primărie să fie câte un tânăr voluntar care merge acasă la bunicii singuri, să îi învețe informatică,” declară Mariana, 38 de ani.
„De când cu pandemia stau și mai mult decât înainte la coadă. Consider că angajaților care lucrează acolo nu le pasă că oamenii merg cu treabă și nu s-au dus pentru că se plictisesc. Unii dintre ei așteaptă practic doar să le treaca timpul de lucru.
Nu îmi place să merg la bănci pentru că te țin și afara in frig in ploaie că sunt deschise una sau două ghișee din 100. Cred că oamenilor în vârstă le este greu să folosească aparatele, uneori nici eu nu știu și nu se grăbesc să te ajute cei angajați acolo.
În România nu poți rezolva nimic din prima tot timpul se găsește ceva ce nu ai completat bine sau că trebuie să mergi înainte în multe locuri înainte să vii la ei.
Consider că ar trebui să fie mai atenți cu clienții, ei sunt în slujba cetățeanului!”declară ușor indignată, Ana, 30 de ani.
Conform studiilor mai mult de jumătate dintre români cred că trăiesc într-o țară birocratizată excesiv
7 din 10 români sunt nevoiți să-și ia o zi de concediu pentru a rezolva probleme ce țin de interacțiunea cu statul, arată o cercetare făcută de Asociația Română pentru Smart City. Același studiu arată că 8 din 10 români spun că nu reușesc să rezolve de la prima vizită problema pentru care au mers la una dintre instituțiile statului.
Același studiu mai spune că mai mult de jumătate dintre români cred că trăiesc într-o țară birocratizată excesiv. Dintre toate interacțiunile pe care le-au avut în trecut cu instituțiile statului, aproape 36% dintre respondenți spun că niciuna dintre acestea nu a avut loc în mediul digital. 21,89% spun că doar o interacțiune a avut loc în mediul digital și 16,93% au avut două astfel de interacțiuni pentru care nu au fost nevoiți să se deplaseze. Mai mult, majoritatea respondenților nu dau mari șanse digitalizării complete a instituțiilor administrative ale statului în viitorul apropiat: 27,87% consideră că acest lucru se va întâmpla peste 10 ani, 22,68% peste 5 ani, iar 20,63% sunt de părere că digitalizarea nu va avea loc deloc. 88,66% dintre români interacționează cu instituțiile statului pentru plata taxelor și impozitelor, iar 67,01% pentru obținerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale.
Sursă Știre: gazetanord-vest.ro