Brașov Smart City
Situat în inima Transilvaniei, România, orașul Brașov este un adevărat epicentru economic, cultural și istoric. Cu un trecut istoric bogat, Brașov este unul dintre orașele cu rădăcini medievale ale României, fiind printre cele mai vizitate centre urbane din țară. Orașul Brașov dispune de numeroase atracții turistice, peisaje naturale impresionante și posibilități de petrecere a timpului liber.
Suprafață teritorială: 167,32 km2
Populație: 552 de mii de locuitori (2019)
Bugetul pe 2020 al judeţului Braşov:
-
- 1,27 miliarde de lei (venituri)
- 1,48 miliarde de lei (cheltuieli), deficitul urmând să fie acoperit din excedentul pe anul trecut (aproximativ 200 de milioane de lei)
- Transporturi – 539 milioane de lei;
- Sănătate – 71,9 milioane de lei;
- Asistenţa socială – 50,4 milioane;
- Cultură, recreere şi religie – suma de 40,1 milioane de lei;
- Protecţia Mediului – 3,8 milioane (din care 3,3 milioane pentru documentaţiile necesare depunerii cererii de finanţare pentru Proiectul Sistem de Management Integrat al Deşeurilor).
Brașov se situează pe axa orașelor inteligente din România, care investesc și implementează soluții smart, ce vin în sprijinul cetățenilor și al instituțiilor publice, și care au beneficii asupra dezvoltării și funcționării tuturor structurilor orașului. În anul 2015, municipiul Brașov s-a autointitulat „primul smart city din România”, datorită sistemului de telegestiune a iluminatului public, inteliLIGHT®. Acesta presupune comandarea de la distanță a aprinderii/stingerii iluminatului public și programarea reducerii graduale a intensităţii fluxului luminos în zonele cu trafic redus pe timp de noapte. Sistemul pune suplimentar la dispoziţia municipalităţii un set de instrumente de monitorizare, analiză şi planificare care au ca obiectiv reducerea costurilor funcționării rețelei respective și asigurarea mentenanței acesteia. Sistemul include 10,481 de stâlpi de iluminat și 200 de posturi de transformare.
Sistemul monitorizează consumul de energie electrică, optimizează sistemul de iluminat stradal prin identificarea echipamentelor care nu funcţionează, sau funcţionează defectuos, pornirea iluminatului pentru un singur stâlp sau mai mulţi, diminuarea/mărirea fluxului luminos, în funcţie de necesităţi. Astfel, se realizează atât o reducere de consum de energie electrică de până la 20%, cât şi o reducere a resursei umane utilizată pentru identificarea defectelor pe teren.
Proiectul „Modernizarea sistemului de iluminat public din Municipiul Brașov – Sistem Integrat de Telegestiune” are în vedere și creșterea nivelului de siguranță publică din Brașov, pentru sporirea calității vieții locuitorilor. În acest sens, se urmărește implementarea unui sistem integrat de supraveghere video în zonele de risc de pe domeniul public din municipiul Braşov. Sistemul are un număr de 42 camere video de supraveghere montate pe stâlpii de iluminat public şi un număr de 42 de echipamente de monitorizare, alarmare şi comunicare de tip butoane de panică.
Sistemul de iluminat public integrat al municipiului Brașov se caracterizează prin:
- Sistem plug & play compatibil cu orice corp de iluminat
- Aplicat pe lămpile noi sau pe lămpile existente
- Controllere montate in carcasa lămpilor sau extern
- Reducere progresivă a intensităţii luminoase
- Soluție modulară și scalabilă
- Comunicaţie prin intermediul liniilor de tensiune (PLC)
- Standarde de comunicatie deschise (Lonmark)
- Reţeaua de iluminat este permanent alimentată
De asemenea, în urma implementării proiectului se poate realiza încărcarea vehiculelor electrice prin rețeaua de iluminat public din Brașov. În viitor se va putea utiliza această infrastructură modernizată a sistemului de iluminat și pentru implementarea altor aplicații de interes: sistemele de senzori de mediu și poluare, hotspoturi WiFi și dispozitive de gestiune a parcărilor, toate acestea integrate într-un sistem unitar.
Un Sistem Inteligent de Transport în Comun
Proiectul „Managementul informatizat al sistemului de transport în comun” este o componentă a viziunii municipalităţii în ceea ce privește transformarea municipiului Brașov într-un Smart City, contribuind la îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor, a siguranței cetăţenilor și la creșterea randamentului economic al municipiului.
Proiectul de Smart Mobility a vizat îmbunătăţirea condiţiilor de transport în comun, a siguranţei şi confortului călătorilor, prin implementarea unui subsistem de taxare automată, a unui subsistem de management informatizat al cotei de vehicule de transport în comun, instalarea de sisteme moderne de informare a călătorilor în spațiul public, a unui subsistem de management financiar contabil şi amenajarea unui dispecerat modern.
Pe lângă asigurarea fluidizării traficului, au fost luate în considerare monitorizarea şi gestionarea centralizată a acestuia pentru ca operatorii de trafic şi de transport în comun să poată lua decizii în timp util şi să asigure prioritizarea vehiculelor publice.
Principalele obiective ale proiectului „Managementul informatizat al sistemului de transport în comun”au avut în vedere:
- Creşterea atractivităţii transportului public, având drept rezultat fidelizarea călătorilor existenţi şi atragerea de noi categorii de oameni;
- Generarea de instrumente care să asigure informaţii obiective referitoare la toate componentele sarcinii de transport și fluxurile de călători în vederea asistării procesului de management decizional cu informații reale și exacte;
- Extinderea şi îmbunătăţirea calităţii activităţilor de informare a călătorilor cu privire la datele de funcţionare ale reţelei de transport public;
- Extinderea şi eficientizarea activităților de management a vehiculelor și a activităţii de exploatare a reţelei.
Proiectul face parte dintr-o abordare complexă care vizează creșterea calității sistemului de transport public și încurajarea locuitorilor Municipiului Brașov de a utiliza transportul public în detrimentul transportului privat cu vehicule personale.
În contextul dezvoltării orașului și extinderii sale prin crearea de noi cartiere de locuințe sau prin noi artere de circulație, primăria municipiului Brașov urmărește extinderea sistemului de management informatizat al sistemului de transport public existent, atât din punct de vedere teritorial ( prin adăugarea în sistemul informatizat a unor noi puncte de vânzare, a unor noi panouri de informare, extinderea cotei de autovehicule de transport în comun, în care este disponibil sistemul de taxare automată), cât și funcțional (implementarea de sisteme de supraveghere video în toate mijloacele de transport în comun, extinderea funcțională cu facilități de achiziție/achitare online a titlurilor de transport, aplicație mobilă pentru informarea calatorilor, etc.).
Proiectului de Extindere a Sistemului de Management al Sistemului de Transport Public este selectat pentru finanțare în cadrul programului POR 2014-2020 și urmărește:
- Creșterea numărului de stații de călătorie modernizate de la 115 (în prezent) la 165, prin instalarea de echipamente e-ticketing, de informare călători și siguranța acestora;
- Extinderea sistemului e-Ticketing pentru toate vehiculele de transport public, inclusiv instalarea a 12 automate noi de vânzare de titluri de călătorie;
- Extinderea Sistemului de Supraveghere Video pentru siguranța călătorilor prin dotarea unui număr de 120 autovehicule existente cu camere video de supraveghere și sistemele aferente de stocare a imaginilor și extinderea Sistemului de Supraveghere Video în 50 de stații noi;
- Implementarea unei aplicații software suport pentru transportul public, destinată cetățenilor, accesibilă de pe dispozitivele mobile inteligente, incluzând funcționalități pentru: harta traseelor de transport public; grafice/orare transport public; planificare călătorie; notificare sosire în punctul de destinație; plata electronică integrată; abonamente; notificări privind întârzieri sau probleme în trafic;
- Creșterea nivelului de dotare tehnică a RATBV prin dezvoltarea Dispeceratului și implementarea unei rețele de comunicații cu vehiculele, la autobaza;
- Reducerea emisiilor de CO2 (GES) din transport cu minim 1% prin creșterea gradului de utilizare a transportului public în anii de sustenabilitate a proiectului;
În prezent, printre cele mai importante realizări ale proiectului, care modernizează sistemul de transport în comun al municipiului Brașov, se numără: implementarea unui sistem informatic la autobază (de taxare, de raportare, de gestiune a resurselor companiei, de management al vehiculelor, de informare a călătorilor, de prioritizare a vehiculelor de transport public în intersecţii semaforizate); echiparea a 225 de mijloace de transport în comun cu validatoare electronice pentru cartelele de transport şi cu sisteme de comunicaţie cu dispeceratul central; instalarea a 30 de automate de vânzare titluri de transport; amenajarea a 34 de centre de vânzare şi personalizare; amenajarea a 12 centre de vânzare simple; echiparea staţiilor de călătorie cu 119 panouri electronice de informare şi camere video.
E-Governance în Brașov
Guvernarea inteligentă vizează îmbunătățirea serviciilor publice și se concretizează în eficiența ridicată, leadership comunitar, utilizarea pe larg a aplicațiilor mobile și evoluție continuă prin inovare. Guvernarea inteligenta presupune utilizarea de tehnologii pentru optimizarea proceselor decizionale și administrative. Guvernarea electronică (e-guvernare, e-administrație) reprezintă o aplicație a tehnologiei informației pentru oferirea de servicii administrative, schimbul de informație, tranzacțiile comunicaționale, integrarea diferitelor sisteme și servicii autonome între guvern și cetățean (G2C), guvern și mediul de afaceri (G2B), guvern și guvern (G2G), precum pentru procesele și interacțiunile personalului administrativ din întreaga infrastructură a administrației. Prin e-guvernare, serviciile guvernamentale sunt disponibile cetățenilor într-un mod convenabil, eficient și transparent.
Platforma de servicii tip e-Guvernare a municipiului Brașov are drept scop creșterea calității actului administrativ și a serviciilor furnizate cetățenilor. Platforma include o serie de instrumente de informatizare:
- Portal de servicii electronice (de tip front office) și sistem Call Center – implementat prin proiectul „Primăria Brașov la un click distanță!” și care va fi modernizat prin proiectul „eFuncționar +. Servicii electronice și simplificare administrativă”, prin implementarea de noi servicii electronice, modernizarea platformei și instalarea unui terminal interactiv de tip self service.
- Dispecerat Tehnic Integrat la nivelul Municipiului Braşov – Servicii electronice geospaţiale, cu 3 componente: 1) componenta web de raportare incidente, subsistemul de dispecerizare și gestiune a relației cu cetățeanul integrat cu sistemul back-office de rezolvare a sarcinilor; 2) aplicație mobilă MyBrașovcity (raportare incidente și alte servicii electronice); 3) aplicație mobilă pentru Poliția Locală cu acces la serviciile primăriei (locuri de parcare de reședință, autorizații de construire și de funcționare, permise de liberă trecere, etc)
- Dezvoltare infrastructură educație, cu 2 platforme: 1) platforma e-Learning la nivelul Primăriei Municipiului Brașov și al serviciilor publice din subordinea Consiliului Local – platforma e-Learning și cursuri ce acoperă activități importante ale municipalității; 2) Platforma de management școlar – Catalogul electronic la nivelul tuturor unităților de învățământ din municipiu (raportare absenteism, performanțe școlare, comunicare profesori-părinte)
Subsisteme suport de tip back-office integrate cu componentele front-office (bază de date urbană la nivelul municipiului Brașov (sistem GIS), subsistem de management documente și module specifice pe activitățile interne, arhivă electronică, subsistem de planificare resurse, subsistem portal intranet).
Răspunsuri