Inteligența Artificială vs. COVID-19

În ultimele luni, omenirea a trecut printr-o perioadă fără precedent, fiind greu încercată de apariția și răspândirea rapidă a noului coronavirus. Statele afectate au trebuit să răspundă la situația de criză în cel mai scurt timp posibil, prin măsuri eficiente și adaptate situației cu care se confruntă, întrucât timpul, în raport cu acest „inamic invizibil” – COVID-19 – este crucial și se măsoară în numărul de îmbolnăviri și numărul de decese. 

Puternic lovite de noul coronavirus, au existat state care și-au îndreptat imediat atenția către noile tehnologii și le-au utilizat în lupta împotriva răspândirii virusului, una dintre cele mai utile fiind Inteligența Artificială. Printre statele care au dezvoltat aplicații, platforme, mașinării care folosesc inteligența artificială în scopul combaterii coronavirusului se numără țările dezvoltate din Asia precum China, Coreea de Sud, Taiwan, Singapore etc. 

Inteligența Artificială – un aliat de încredere 

O companie biotehnologică din Coreea de Sud, Seegene, a dezvoltat un kit de testare pentru noul coronavirus mai puțin de o lună, folosind Inteligența Artificială. Testul pentru COVID-19 dezvoltat de Coreea de Sud oferă rezultat în aproximativ patru ore și a fost validat de Institutul Național de Virusologie (NIV). La nivel internațional, Coreea de Sud a reușit să înregistreze cea mai mare rată de testare a populației. Compania a început să lucreze la un kit de testare pentru noul coronavirus la mijlocul lunii Ianuarie, înainte ca primul caz de COVID-19 să fie înregistrat în Coreea de Sud. Seegene și-a bazat activitatea pe modelul genetic al virusului pus la dispoziție de Organizația Mondială a Sănătății, iar cu ajutorul Inteligenței Artificiale a reușit să creeze un kit de testare în aproximativ trei săptămâni, kit care în mod normal ar fi fost creat în două sau trei luni.

În contextul necesității unor soluții tehnologice eficiente și realizate cât mai repede cu putință pentru a putea fi folosite în stoparea răspândirii coronavirusului, au apărut noi start-up-uri tehnologice, care colaborează cu personalul medical, mediul academic și instituțiile guvernamentale, cu rezultate promițătoare. 

Inteligența Artificială poate fi folosită și pentru detectarea riscului de izbucnire a unei epidemii/pandemii. De pildă, start-up-ul canadian „BlueDot” oferă posibilitatea urmăririi îndeaproape a riscurilor prezentate de unele boli infecțioase. Inteligența Artificială a BlueDot a avertizat cu privire la această amenințare cu multe zile înainte ca Organizația Mondială a Sănătății să facă avertizări în mod public. Totodată, compania din domeniul Inteligenței artificiale Infervision a lansat o soluție bazată pe IA împotriva coronavirus, care vine în sprijinul angajaților din domeniul medical aflați în „prima linie” și care ajută la detectarea și monitorizarea eficientă a bolii. Această soluție contribuie la îmbunătățirea vitezei de diagnosticare prin CT. 

Asemănător, compania Alibaba din China a conceput un sistem de diagnosticare care funcționează pe baza Inteligenței Artificiale, care, conform informațiilor oferite de companie, are o acuratețe de diagnosticare de 96%.

De asemenea, roboții coordonați prin IA pot fi folosiți pentru sterilizarea obiectelor, pentru livrarea alimentelor sau aprovizionarea instituțiilor medicale sau persoanelor cu materialele care le sunt necesare, reducându-se astfel contactul uman. Pudu Technology și-a pus la dispoziție roboții pentru mai mult de 40 de spitale din China, roboți care erau de obicei folosiți în industria de catering. Roboții UVD de la compania Blue Ocean Robotics folosesc lumina ultravioletă pentru a ucide pe loc bacteriile și virusurile. Tot în China, autoritățile au folosit tehnologia de recunoaștere facială și software-ul de detectare a temperaturii de la compania SenseTime pentru a identifica persoanele care prezintă febră și care sunt mai predispuși să aibă noul coronavirus. 

Gigantul tehnologic Google, prin divizia DeepMind, a folosit ultimii săi algoritmi de inteligență artificială și puterea de calcul a acestora pentru a înțelege proteinele care pot fi parte din virus, și a publicat rezultatele pentru a-i ajuta pe cei interesați să dezvolte tratamente. Nu în ultimul rând, compania BenevolentAI folosește Inteligența Artificială și capacitățile predictive ale acesteia pentru a propune medicamente împotriva COVID-19.

Inițiative globale

Echipa Ping An Smart Healthcare din China, parte a Ping An Smart City, a lansat un sistem de screening audio inteligent pentru COVID-19, care folosește inteligența artificială (AI) și procesarea limbajului natural (NLP) pentru a consolida prevenția și controlul epidemiei. 

Compania a folosit deja această tehnologie pentru a realiza 580.000 de examinări medicale (screenings) în 47.000 de gospodării din 17 comunități din Wuhan și a identificat cu succes peste 1.600 de cazuri suspecte care trebuie monitorizate.

Aplicația folosește trei tehnologii de bază ale Grupului Ping An, inteligență artificială (IA), blockchain și cloud computing, pentru a oferi soluții smart, integrate, în domeniul sănătății. Acestea includ controlul calității în medicină, predicția bolilor, triajul și îndrumarea, și screeninguri medicale/diagnoză. 

 Sistemul inteligent de screening audio al Ping An are capacitate de a opera 3.000 de roboți IA care lucrează în același timp. Fiecare robot IA poate realiza până la 500 de screeninguri pe zi prin apeluri telefonice automate, un total de 1,5 milioane pe zi. 

În ziua lansării, sistemul a scanat mai mult de 1.200 de gospodării din Wuhan, sistematizând și prezentând informații, precum temperatura corpului și simptomele, către autorități. A durat doar cinci minute pentru a realiza cele 1.200 de apeluri, incluzând încercările repetate.

„Sistemul de screening inteligent audio pentru COVID-19 al Ping An poate consolida în mod eficient capacitatea de prevenție și control a epidemiei, rezultând într-un grad de eficiență sporit și o gestionare mai inteligentă a crizei”, a menționat Geoff Kau, Co-Președinte și Director de Strategie al Ping An Smart City.

 Procesarea limbajului natural implementat la nivelul sistemului poate activa dialogul automat conform unor întrebări programate, poate înțelege semnificația semantică a conversației, poate structura și clasifica rezultatele evaluărilor de risc și poate raporta către echipa de prevenție și control a pandemiei, care poate mai apoi urmări cu atenție rezidenții cu simptome suspecte. 

O altă inițiativă pentru stimularea folosirii Inteligenței Artificiale în realizarea de soluții Smart pentru combaterea pandemiei este lansarea unui consorțiu de cercetare. Institutul de Transformare Digitală C3.ai (C3.ai DTI), alături de 6 universități din SUA: Universitatea din Illinois de Urbana-Champaign (UIUC), Universitatea din California, Berkeley, Universitatea Princeton, Universitatea din Chicago, Institutul de Tehnologie din Massachusetts și  Universitatea Carnegie Mellon, împreună cu Centrul Național pentru Aplicații de Supercomputing de la UIUC, au lansat un apel pentru oameni de știință, dezvoltatori și cercetători, ce au misiunea de a dezvolta soluții pentru a reduce efectele pandemiei de COVID-19 și pentru a progresa în sfera „cunoștințelor, științei și tehnologiilor”, astfel încât să combată pandemiile viitoare folosind Inteligența Artificială (IA). 

„Avem oportunitatea, prin intermediul parteneriatului public-privat, să schimbăm cursul pandemiei globale. Nu îmi pot imagina o întrebuințare mai bună pentru IA”,  a spus Thomas Siebel, CEO al C3.ai.

C3.ai și Microsoft vor contribui cu 310 milioane de dolari și vor oferi posibilitatea folosirii setului de IA al C3.ai și serviciul de cloud computing Microsoft Azure, plus alte resurse tehnice pentru a sprijini cercetarea.  Printre temele sugerate de C3.ai DTI care pot asigura un premiu în domeniul cercetării sunt:

  • Aplicarea învățării automate (machine learning) și a altor metode de IA pentru a reduce răspândirea pandemiei de COVID-19. 
  • Protocoale medicale de genom-specific COVID-19, incluzând medicina de precizie pentru analiza profilului molecular și genetic al gazdelor. 
  • Sisteme informatice bio-medicale pentru conceperea de medicamente și adaptarea folosirii acestora.
  • Îmbunătățirea rezilienței societale ca răspuns la extinderea pandemiei de COVID-19.
  • Analize de optimizare și logistică pentru conceperea de strategii publice de sănătate și intervenții. 

Vor fi acordate premii în valoare de până la 5,8 milioane de dolari în cadrul acestui apel, fiecare proiect putând beneficia de sume între 100.000 – 500.000 de dolari. 

De asemenea, Inteligența Artificială începe să fie folosită și pentru gestionarea situației post-coronavirus și pentru stimularea și respectarea distanțării sociale între oameni. În prezent, Singapore testează un robot „câine”, numit Spot, pentru promovarea distanțării sociale în parcuri, grădini și rezervații naturale, pentru a diminua riscul expunerii la noul coronavirus. 

Spot este controlat de la distanță și este echipat cu senzori de siguranță care detectează obiectele și oamenii care stau în raza sa de acțiune. Robotul este, de asemenea, testat în cadrul Centrul Changi, pentru menținerea izolării comunitare din Singapore și pentru livrarea obiectelor esențiale pacienților, precum medicamentele. 

În timpul patrulării, Spot difuzează un mesaj înregistrat pentru a reaminti vizitatorilor să respecte distanțarea socială. Dacă va fi păstrat după testare, acesta va fi dotat cu camere – echipate cu sisteme de analiză video – pentru a estima numărul de vizitatori din parcuri. Aceste camere nu vor avea funcții active de recunoaștere facială și nici nu vor colecta date personale. 

În comparație cu roboții pe roți, Spot poate cu ușurință să se deplaseze pe diferite suprafețe și poate trece peste diverse obstacole, fiind ideal pentru patrularea în parcuri publice și grădini. Robotul are algoritmi încorporați pentru a detecta un obiect sau o persoană aflate la mai puțin de 1 metru distanță. 

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *