Oradea Smart City
Situat în Nord-Vestul României, municipiul Oradea este unul dintre cele mai mari orașe la nivel național și un important nod economic, social și cultural. Orașul înregistrează unul dintre cele mai ridicate standarde de viață din România și deține numeroase potențiale de dezvoltare.
Populație: 221,861 locuitori (2018)
Suprafață teritorială: 115,6 km²
PIB/capita (mii de lei): 34,9 (2018)
Buget 2020: 1,8 miliarde de lei, din care:
- Buget investiții: 785 milioane de lei
- Buget instituții școlare și spitalicești: 574,5 milioane de lei
- Buget servicii publice (iluminat, salubritate): 106,9 milioane de lei
- Buget asistență socială: 60,7 milioane de lei
Oradea este exemplul perfect de oraș în care mediul de afaceri și comunitatea prosperă, datorită unei strategii pe termen lung a autorităților locale. Cu peste 20 de proiecte de Smart City, în curs de implementare sau deja finalizate, Oradea se situează în topul celor mai SMART orașe din România, ocupând poziția a doua, potrivit raportului „Radiografia Smart City România” realizat de integratorul de soluții inteligente Vegacomp Consulting.
Municipiul Oradea și-a început demersul către transformarea sa în Smart City în anul 2016, prin proiectul „Strategie de Informatizare a Municipiului Oradea 2016-2025”. Prin intermediul acestui proiect, sunt vizate mai multe arii pentru dezvoltare ale orașului: de la administraţie, infrastructură, mobilitate, energie şi afaceri până la locuire, educaţie, cultură, medicină şi securitate informatică. Strategia a fost concepută de Asociația Cluj IT, fiind prima abordare de acest tip în vederea dezvoltării municipiului Oradea ca Smart City. Primăria Municipiului Oradea propune să identifice un model de dezvoltare a orașului inteligent, în cadrul unor programe care să se caracterizeze prin coexistența și integrarea simultană a zece arii tematice:
- Guvernanță inteligentă /Smart Government (incluzând nivelul de informatizare al administrației locale și zonale, prin modelarea proceselor specifice administrației locale și zonale);
- Mobilitate inteligentă /Smart Mobility (incluzând Trafic intelligent /Smart Traffic și Soluții inteligente pentru parcări în spațiile publice /Smart Parking);
- Locuire inteligentă /Smart Living (incluzând Locuințe inteligente /Smart Housing și Medicină digital /Asistență inteligentă pentru sănătate /Smart Care/Digital Medicine);
- Educație inteligentă /Smart Education (incluzând Cultură inteligentă /Smart Culture);
- Cetățeni mai inteligenți /Comunități mai inteligente /Smart Citizens /Smart Community;
- Infrastructură inteligentă /Smart Infrastructure (incluzând Clădiri inteligente /Smart Buildings);
- Utilități inteligente /Smart Utility (incluzând Managementul Inteligent al Energiei de orice tip, inclusiv prin “cogenerare” și combinare de surse de energie complementare, de orice tip);
- Mediu curat și intelligent /Smart Environment;
- Afaceri mai inteligente /Smart Business;
- Securitatea informatică și a informațiilor /Cybersecurity.
Pentru implementarea cu succes a acestei strategii de Smart City a municipiului Oradea, „vom avea nevoie de combinarea informaţiilor şi resurselor publice – ale instituţiilor, dar şi cele private – ale mediului de afaceri şi al cetăţenilor, pe tot parcursul elaborării strategiei, definirii proiectelor şi prioritizarea lor. Trebuie să ne implicăm cu toţii pentru un rezultat relevant, reprezentativ şi în folosul întregii comunităţi”, menționează Eduard Florea, City Manager Oradea.
Proiecte Smart City
Smart Environment, Smart Living
Reabilitarea Sistemului de Termoficare
Etapa I
Obiectivul general al proiectului constă în reducerea impactului negativ al nivelului crescut al emisiilor poluante şi minimizarea efectelor schimbărilor climatice cauzate de sistemul centralizat de alimentare cu energie termică, în scopul îmbunătăţirii stării de sănătate a populaţiei în Oradea.
Obiectivul strategic al proiectului constă în asigurarea unui sistem de încălzire urbană durabil cu tarife suportabile pentru populaţia din municipiul Oradea.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt următoarele:
- Reducerea poluării aerului (reducerea emisiilor de SO2, NOx şi pulberi) generate de sistemul centralizat de alimentare cu energie termică prin introducerea BAT;
- Introducerea măsurilor de eficienţă energetică în scopul reducerii pierderilor de energie termică şi electrică la nivelul sursei şi în sistemul de transport al energiei termice;
- Asigurarea accesului la serviciul public de alimentare cu energie termică la preţuri suportabile, în special pentru categoriile de populaţie cu venituri mici.
Proiectul cuprinde investiţii în realizarea unei noi surse de producere a energiei termice şi reabilitarea unei porţiuni din reţeaua pentru transportul energiei termice.
Proiectul „Reabilitarea sistemului de termoficare urbana la nivelul Municipiului Oradea, pentru perioada 2009-2028, în scopul conformării la legislația de mediu și creșterii eficientei energetice” este în valoare de: 77.772.000 Euro (317.387.532 Lei), din care:
– 50% fonduri nerambursabile, din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene;
– 45% de la bugetul de stat;
– 5% de la bugetul local.
Proiectul cuprinde investiții în realizarea unei noi surse de producere a energiei termice și reabilitarea rețelei de transport a energiei termice:
- Sursa de producere a energiei termice
Implementarea unei tehnologii de ardere mai puțin dăunătoare pentru mediu, ce vizează reduceri semnificative ale emisiilor de SO2, NOx și pulberi, în conformitate cu Strategia Națională din Domeniul Energiei, contribuind astfel la implementarea acquis-ului comunitar pentru calitatea aerului și controlul poluării industriale.
- Rețeaua de transport a energiei termice
Reabilitarea rețelei de transport va contribui la creșterea eficienței transportului energiei termice și la reducerea costurilor prin eliminarea pierderilor in cartierele Rogerius și Olosig.
În anul 2013, municipiul Oradea a demarat această investiție investiție într-un sistem centralizat de termoficare din România.
Proiectul pe fonduri europene urmărește reducerea costurilor cu energia termică, a pierderilor și a poluării, prin înlocuirea vechii centrale care funcționa pe cărbune cu una modernă, pe gaz, în cogenerare, formată dintr-o turbină General Electric cu o putere instalată de 45 MW electric și 50 MW termic, cazan recuperator, 2 cazane de apă fierbinte și un acumulator de căldură. Construcția acesteia a fost definitivată în anul 2016, valoarea investiției fiind de 55 milioane euro.
De asemenea, în vederea reducerii pierderilor de căldură din reţeaua de termoficare, din totalul de 86,26 km de rețele primare, au fost reabilitați 17,5 km, fiind în curs de încheiere încă 20,2 km. Până în 2020 vor fi înlocuiți alți 23 km. Ca urmare a acestor investiții, pierderile pe rețele s-au redus cu aproape 20%, iar poluarea a scăzut de trei ori.
Nu în ultimul rând, din cele 148 de puncte termice existente, până acum au fost reabilitate și automatizate un număr de 27, urmând ca până în anul 2020 peste jumătate din punctele termice să fie complet automatizate și rețelele secundare reabilitate.
Etapa a II-a
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Reducerea pierderilor de energie termică în rețeaua de transport, asigurându-se astfel creșterea eficienței energetice în întregul sistem;
- Îmbunătățirea parametrilor tehnici de transport a energiei termice și reducerea costurilor globale de mentenanță și reparații;
- Îmbunătățirea siguranței și calității căldurii și apei calde furnizate consumatorilor casnici și non-casnici;
- Reducerea emisiilor de CO2 și alți poluanți (NOx, SO2, Pulberi) care urmare a reducerii cantității de combustibil folosit (reducerea cantității de combustibil reprezintă un efect al reducerii de pierderi de ET, astfel că acest obiectiv se plasează în plan secundar față de celelalte mai sus menționate).
Proiectul „Reabilitarea sistemului de termoficare urbană la nivelul Municipiului Oradea, pentru perioada 2009-2028, în scopul conformării la legislația de mediu și creșterii eficienței energetice – Etapa II” este în valoare totală de 118.835.009,31 lei, din care 85% reprezinta contribuția Uniunii Europene, din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 (diferența provine în proporție de 13% de la bugetul de stat și 2% din bugetul local).
Etapa a III-a
În Noiembrie 2019, a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Reabilitarea sistemului de termoficare urbană la nivelul Municipiului Oradea pentru perioada 2009 – 2028, în scopul conformării la legislația de mediu și creșterii eficienței energetice – Etapa III”.
Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM) și are o valoare de 133,97 milioane de lei ( din care 113,87 fonduri europene).
Demersul reprezintă o continuare a două proiecte, finanțate din POS Mediu și POIM, având drept obiectiv finalizarea reabilitării rețelei de transport și modernizarea Sistemului de Alimentare Centralizată cu Energie Termică Oradea (SACET).
Rezultatele concrete ale proiectului:
- 23,100 km rețele de termoficare primară reabilitate;
- 1,300 km de rețele de termoficare primară reabilitate (acestea vor înlocui rețeaua secundară);
- 1,100 km rețele de termoficare secundară reabilitate;
- 42 de puncte termice reabilitate;
- 39 minipuncte termice instalate.
Smart Citizen
Aplicația Oradea City Report
Disponibilă din anul 2016, aplicația permite cetățenilor cu spirit civic să transmită diverse sesizări și incidente către instituții și operatorii serviciilor publice locale (Compania de Apă Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Poliția Locală Oradea, Luxten Lighting Company, RER Ecologic Service).
Cetățenii pot sesiza următoarele probleme: gropi în asfalt, câini comunitari, resturi menajere sau moloz aruncate la întâmplare, gunoi în mijloacele de transport, disfuncționalități în iluminatul public, coșuri de gunoi vandalizate, vehicule abandonate, blocaje din cauza zăpezii, avarii apă rece și caldă, canalizare înfundată, etc.
Sesizările transmise vor fi însoțite de fotografie, descriere și localizare GPS, oferind autorităților identificarea exactă a locației incidentelor.
Utilizatorii care folosesc aplicația pot vizualiza atât sesizările proprii, cât și pe cele transmise de alți utilizatori, acestea devenind publice din momentul preluării de către autorități. Datele de identificare ale utilizatorului, obligatorii pentru a transmite o sesizare (nume, prenume, număr de telefon) nu vor fi făcute publice. Primăria are termen 48 de ore să rezolve problemele sesizate de cetățeni.
De asemenea, programarea cununiilor civile se poate face online, la fel și programarea pentru schimbarea cărții de identitate. Digitalizarea orașului include și parcările. Astfel, în parcările din oraș, plata se poate face prin SMS.
Ce urmează
În ceea ce privește mobilitatea urbană până în vara lui 2020, Oradea va avea în circulație 6 autobuze Euro 6 și unul hibrid, achiziționate printr-un proiect european, câștigat prin Programul Transfrontalier România-Ungaria, împreună cu operatorul din Debrecen. Valoare totală a contractului de achiziționare este 1,8 milioane de euro. Totodată, municipiul Oradea urmărește cumpărarea a încă 15 autobuze hibrid care să fie puse în funcțiune în oraș până la finalul anului 2020. „În felul acesta, practic jumătate din autobuzele care sunt în circulație în fiecare zi în oraș vor fi la finalul anului viitor noi-nouțe și vor asigura condiții mult mai bune celor care circulă zi de zi cu aceste mijloace de transport în comun în Oradea”, a declarat Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea, în luna septembrie a anului trecut.
Tot pentru sporirea mobilității urbane, prin proiectul „Coridorul de mobilitate urbană durabilă din Piața Emanuil Gojdu – Piața Cetate, Oradea” (valabil din Noiembrie 2017, data semnării contractului de finanțare), municipiul Oradea urmărește reducerea emisiilor de carbon prin crearea unui coridor de mobilitate urbană durabilă, printr-o abordare integrată bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Oradea. Proiectul urmează a fi implementat până la 31.12.2022. Printre obiectivele specifice ale acestui proiect se numără: creșterea numărului de pasageri transportați în cadrul sistemelor de transport public cu 5%, după primul an de după finalizarea proiectului; scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră cu 115 tone echivalent CO2, respectiv 4,2% după primul an de după finalizarea implementării proiectului; construirea unei parcări de tip Park and Ride în Piața Emanuil Gojdu; reabilitarea/modernizarea liniilor de tramvai; crearea de benzi separate dedicate penru autobuze.
Răspunsuri