Piața unică digitală – șansa unei Europe conectate digital!
Doar 7 % din întreprinderile mici și mijlocii din UE fac vânzări transfrontaliere. Putem schimba situația, aducând beneficiile pieței unice și în mediul on-line. Firmele mici și mijlocii vor putea folosi datele colectate de sectorul public
Prin piața unică digitală, UE își propune să reducă barierele și să le deschidă firmelor europene mai multe oportunități de a activa în orice altă țară din Uniune în mod legal, sigur, securizat și rentabil.
„Trebuie să folosim mult mai bine avantajele oferite de această tehnologie digitală care nu cunoaște granițe. Pentru a face acest lucru, va trebui să avem curajul să
reglementăm domeniul telecomunicațiilor, legislația privind drepturile de autor și protecția datelor. În acest fel, ne putem asigura că toți consumatorii pot accesa servicii, muzică, filme și evenimente sportive de pe dispozitivele
lor electronice oriunde s-ar afla în Europa”, declară Jean-Claude Juncker, fostul președinte al Comisiei Europene
UE depune eforturi pentru formarea unei piețe unice pentru bunuri și servicii pe întreg teritoriul său. Piața unică digitală își propune să facă același lucru în sfera digitală, prin eliminarea barierelor legislative.
Piața unică digitală reprezintă un sector economic important la nivel european care cuprinde marketingul digital, comerțul electronic și telecomunicațiile. Acesta este un spațiu unitar în care oamenii și întreprinderile pot să facă schimburi, să inoveze și să interacționeze în mod legal, în condiții de siguranță, la un cost accesibil în vederea unei vieți mai bune. Aceasta înseamnă că întreprinderile sunt capabile să utilizeze pe deplin noile tehnologii și că, în special, întreprinderile mici pot să traverseze spațiul UE „cu un singur clic”.
Studiile arată că această libertate ar putea contribui cu 415 miliarde euro pe an la economia europeană și ar putea crea sute de mii de noi locuri de muncă.
O piață unică digitală incluzivă oferă oportunități și cetățenilor; aceasta contribuie la îmbunătățirea accesului la informații și cultură, sporirea oportunităților de angajare și promovarea unei forme deschise și moderne de guvernare. Realizarea pieței unice digitale este vitală pentru viitorul economic al Europei și a fost identificată de către Comisia Europeană drept una dintre cele 10 priorități politice ale acesteia.
Obiectivele pieței digitale
– Să stimuleze comerțul electronic în UE
– Să modernizeze normele UE privind drepturile de autor, pentru a le adapta la era digitală
– Să actualizeze normele UE în domeniul audiovizualului și să creeze condiții de concurență echitabile pentru sursele digitale comparabile, să combată conținutul online
ilegal și să-i protejeze pe utilizatorii cei mai vulnerabili
– Să accelereze reacția Europei la atacurile cibernetice pentru a consolida ENISA, Agenția Europeană pentru Cybersecurity, și să instituie un mecanism eficace de descurajare a infracțiunilor cibernetice și mijloace de drept
penal în acest domeniu, pentru a proteja mai bine cetățenii, întreprinderile și instituțiile publice europene
– Să deblocheze potențialul unei economii europene a datelor instituind un cadru pentru fluxul liber de date fără caracter personal în UE
– Să se asigure că toți europenii au acces la cea mai bună conexiune posibilă la internet, prin așa-numita „conectivitate pentru o societate europeană bazată pe gigabiți”
– Să adapteze normele de confidențialitate on-line, pentru a ține cont de noua realitate digitală
– Să ajute întreprinderile, cercetătorii, cetățenii și autoritățile publice să valorifice la maximum noile tehnologii, sprijinind dobândirea de competențe digitale.