Seul Smart City
Pe harta globală a orașelor inteligente, Seul (Coreea de Sud) își revendică titulatura de unul dintre cele mai SMART și tehnologizate mega-orașe din lume. În 2014 a fost numit primul Smart City din lume, continuând de atunci să se dezvolte în direcția digitalizării.
Viziunea Seulului se concentrează pe folosirea Tehnologiei Informației și Comunicațiilor de-a lungul întregului oraș, pentru a transforma viața cetățenilor, inclusiv a categoriilor sociale defavorizate, prin intermediul dezvoltării regionale echilibrate.
Politicile SMART ale orașului Seul se configurează în jurul: traficului, siguranței, mediului, bunăstării generale, economiei și administrației. În prezent, Obiectivele de Smart City pentru anul 2022, cuprinse în Planul Principal de Acțiune pentru Smart City al Orașului Seul 2019-2022 („SMG Masterplan”), vizează:
- Reducerea cu 70% a deceselor survenite în trafic;
- Reducerea nivelului de praf fin (PM10) cu 18 micrograme/m3
- Instalarea a 50.000 de senzori IoT care să monitorizeze praful fin, direcția vântului, zgomotul, vibrațiile și populația în mișcare;
- Panouri solare pentru 1 milion de gospodării;
- Sprijin economic pentru 300 de start-up-uri SMART în fiecare an;
- Monitorizarea în timp real a 12.500 de oameni vârstnici care locuiesc singuri;
- Crearea unui fond de 1,2 miliarde de dolari pentru dezvoltare bazată pe inovație;
- Creșterea serviciilor de taxi disponibile zilnic pentru persoane cu dizabilități.
Provocări Societale
În prezent, Seul se confruntă cu fenomenul îmbătrânirii populației, 14,4 % din populație având vârsta de peste 65 de ani (1,4 milioane de locuitori). Este preconizat că orașul va deveni o societate „extrem de îmbătrânită” până în anul 2026, procentul persoanelor în vârstă ajungând la 20%. Această provocare de natură socială este completată de problema ratei sărăciei în rândul populației în vârstă. Conform Planului Principal de Acțiune pentru Smart City al Orașului Seul 2019-2022, „un SMART CITY ar trebui să vină în sprijinul persoanelor defavorizate, precum persoanele în vârstă sau celor cu dizabilități, care să trăiască într-un mod inteligent, datorită unor politici de dezvoltare regională armonioase și echilibrate.”
A oferi persoanelor în vârstă „o voce” în spațiul public este un element vital pentru asigurarea nevoilor pe care aceștia le au, iar Seul încearcă să se conecteze cu toți cetățenii săi prin intermediul e-guvernării și al democrației digitale. Obiectivele sunt eficiența, transparența și participarea cetățenilor, prin folosirea tehnologiilor digitale.
E-Guvernare
Platforma Democrație Seul permite cetățenilor să joace un rol important în dezvoltarea și implementarea politicilor și proiectelor. Acest sistem s-a plasat pe locul I 14 ani la rând ( 2003-2017), în cadrul Studiului Global E-Governance. Datorită acestui sistem, cetățenii pot accesa informații și servicii publice de pe orice dispozitiv, în orice domeniu, precum și să voteze, să propună idei de politici publice și să facă sesizări.
Totodată, Guvernul Metropolitan al orașului Seul a dezvoltat o aplicație mobilă pentru vot numită „mVoting”, care funcționează în corelație cu Platforma Democrație Seul. Aceasta a fost lansată în anul 2013 și permite desfășurarea a 4 tipuri de vot: aprobarea politicilor publice; întrebări ce țin de locația și ora unor evenimente; facilități și probleme ce țin de cartiere; opinii ale angajaților Guvernului Metropolitan și chestionare/sondaje adresate cetățenilor. Până la finalul anului 2018, 1,7 milioane de cetățeni au votat prin intermediul aplicației, s-au înregistrat peste 4,500 de întrebări specifice și au fost implementate 550 de politici publice.
Mai mult decât atât, Seul a implementat o inițiativă de bugetare participativă adresată cetățenilor. 50 de milioane de dolari din bugetul orașului au fost repartizați de către cetățeni pentru proiecte specifice din 2015 până în prezent, prin intermediul aplicației „mVoting”. Conform Raportului de Durabilitate al Orașului Inteligent Seul, întocmit de Guvern, „aproximativ 100.000 de cetățeni au participat la procesul de votare, iar Guvernul a putut să aleagă acele proiecte pe care cetățenii le doreau cel mai mult.”
Smart Mobility
Sistemul de transport din Seul stă sub semnul a trei inițiative recente: semi-naționalizarea transportului public, lansarea cardului de transport inteligent T-money și dezvoltarea continuă a Serviciului de Operare și Informații în Transport (TOPIS). Sistemul hibrid de transport public-privat implementat în oraș a dus la o îmbunătățire a punctualității autobuzelor de la 87% la 91%, iar satisfacția clienților a crescut de la 59% la 81%, între anii 2006- 2015. De asemenea, în completarea acestei inițiative, a fost introdus un sistem integrat inteligent de ticketing. Cardul T-money, lansat în 2004, poate fi folosit în autobuze, în metrou, în taxiuri și în trenuri. În 2016, 60% din călătoriile cu taxiul erau plătite cu cardul T-money.
Toate datele obținute prin sistemul cardului T-money sunt integrate cu alte informații provenite din diferite sisteme inteligente de transport ale orașului, în sistemul TOPIS. Acest centru operațional înregistrează date în timp real despre transport, facilitând adoptarea unor măsuri bazate pe analiza în profunzime a informațiilor colectate și sporește capacitatea de planificare în viitor. TOPIS a fost lansat în anul 2015, pentru a crea un sistem de informații agregat. Vitezele de deplasare în trafic, fluxul și detalii despre timpul petrecut la volan sunt captate prin senzori wireless, CCTV cu procesarea imaginilor prin computere, monitorizarea autobuzelor și dispozitive GPS în taxiuri. Algoritmi Big Data dezvoltați de Institutul de Transport din Coreea de Sud permit sistemului TOPIS să genereze predicții în trafic, având o acuratețe de 90% pe 157 de km de autostradă.
Seul urmărește să adopte mai multe sisteme inovatoare pe viitor, care să facă transportul mai „verde”, mai eficient și mai accesibil pentru toți cetățenii. Totodată, Seul afirmă că a implementat primul autovehicul autonom și conectat la tehnologia 5G din lume. Orașul are planuri de lansare a unui proiect pilot de conectare a 1.600 de autobuze și să dezvolte prima platformă integrată care să creeze o cultură a transportului în siguranță. „Vom introduce autobuze fără șofer bazate pe tehnologia 5G, iar multiple start-up-uri își vor testa tehnologiile aici.” – Park Won Soon, Primar al orașului Seul.
Data
În anul 2011 a fost lansată „Open Data Plaza”, o platformă care oferă acces tuturor părților interesate și cercetătorilor la seturi de date urbane, care pot sta la baza dezvoltării de noi servicii și aplicații. Platforma oferă acces la peste 5.000 de seturi de date, inclusiv informații în timp real captate de senzori, cu peste 184 de aplicații create până în prezent. Seturile de date vizează numeroase domenii și au fost accesate de 6,9 miliarde de ori până în Ianuarie 2019. Avantajul financiar al platformei Open Data Plaza este estimat la 1,5 miliarde de dolari în economia orașului Seul.
Platforma de Big Data menționată anterior a fost folosită pentru crearea unui „Detectiv IA”, care ajută la identificarea de potențiali complici la realizarea unor fapte de corupție, atunci când acestea au loc, economisind timp și resurse.
Biroul Digital al Primarului a fost lansat în 2017 pentru a oferi primarului informații în timp real din 290 de surse diferite privind starea orașului, opinia publică, progresul proiectelor cheie, instrumentele de luare a deciziilor și control operațional. Primarul poate accesa sistemul printr-un display smart de dimeniuni mari din biroul său, prin recunoaștere a vocii și a gesturilor, precum și când se află în mișcare, de pe dispozitivele mobile. O versiune web a sistemului este disponibilă și pentru cetățeni, pentru a oferi o mai mare transparență și înțelegere a modului în care orașul lor funcționează și se dezvoltă.
Pentru o mai bună gestionare a rețelei de metrou, Seul a implementat în 2015 un plan de instalare și operare a unei structuri de control central integrat, introducând un sistem de mentenanță bazat pe ICT, numit SAMBA (Smart Automatic Mechanical Big data Analysis system). În Iunie 2019, sistemul a câștigat premiul pentru Excelență Operațională și Tehnologică, oferit de Asociația Internațională a Transportului Public.
Conectivitate
Conectivitatea este un element central al oricărui Smart City, iar Seul a depus eforturi semnificative în această privință. Orașul este lider mondial la viteza de descărcare de pe internet pe telefonul mobil (52,4 Mbps), conform unui studiu realizat de Opensignal. De asemenea, acoperirea 4G pe teritoriul metropolei este de 97,5 %. În Aprilie 2019, Seul a devenit unul dintre primele orașe care a lansat servicii comerciale 5G, iar Coreea de Sud este lider la numărul de abonați la rețeaua 5G, cu un număr de 2 milioane de locuitori.
În Octombrie 2019, Guvernul Metropolitan a lansat Proiectul Smart Seul Network, parte a strategiei de a deveni un oraș hiperconectat. Până în anul 2022, proiectul promite să transforme Seul într-o metropolă care pune internet gratuit la dispoziția tuturor cetățenilor. Proiectul va oferi o acoperire de Wi-Fi în proporție de 100% în spațiile publice, precum și instalarea a 1.000 de stații suplimentare IoT cu putere redusă. Va fi introdusă o nouă generație de Wi-Fi, Wi-Fi 6, tehnologie caracterizată de viteză, stabilitate și securitate.
Clădiri Inteligente
Seul folosește senzori IoT în clădiri, meniți să îi monitorizeze pe oamenii în vârstă care locuiesc singuri. Senzorii detectează mișcările acestora în interiorul locuinței, iar un dispozitiv îi înștiințează pe îngrijitorii din centrele de asistență socială pentru a lua măsuri, atunci când nu sunt detectate mișcări pentru o perioadă mai lungă de timp. În prezent, sunt monitorizate 2.800 de locuințe în Seul, iar obiectivul este de a crește acest număr la 12.500 până în anul 2022.
Un mix de informații în timp real despre electricitate și utilizarea dispozitivelor, mișcări, temperatură, umiditate și iluminat este folosit pentru a declanșa alerte. Calitatea aerului în interiorul clădirilor publice, precum spații interioare de lucru, școli sau stații de metrou din oraș, este controlată și monitorizată prin legislație și tehnologie. Orașul are stabilite standarde stricte pentru 5 substanțe: praf fin, formaldehidă, dioxid de carbon, monoxid de carbon și aerosoli. Mai mult decât atât, culoarea luminii de pe N Seoul Tower se schimbă pe timp de noapte, în funcție de nivelul de poluare al aerului de afară în timp real, o inovație în domeniu.
Guvernul Metropolitan din Seul a creat și un program de simulare 3D numit „Virtual Seoul”, un „geamăn digital” al orașului, care este folosit la gestionarea metropolei, la planificare urbană și în situații de urgență (calamități naturale). „Putem să prezicem diverse modele și rezultate prin folosirea datelor legate de lumina soarelui, vizibilitate și adierea vântului.” – Jihyun Kim, Ofițer, Divizia Smart City, Guvernul Metropolitan al Seul.
Smart Environment
Unul dintre domeniile în care Seoul excelează este reducerea cantității de deșeuri produse de cetățeni. Sistemul de Taxare Bazat pe Volum (VBFS) pentru deșeurile gospodăriilor a fost lansat în 1995. Cetățenii plătesc o taxă în funcție de ce cantitate de deșeuri aruncă. Sistemul se bazează pe pubele automate inteligente, autoutilitare și stații de descărcare care cântăresc gunoiul și alocă taxe printr-un sistem de carduri inteligente. Cantitatea de deșeuri generată a scăzut cu 40% între anii 1995-2015.
Răspunsuri