Smart Government pentru administrațiile publice din România

Smart Government pentru administrațiile publice

Smart Government presupune utilizarea internetului și a tehnologiei digitale în crearea unui parteneriat guvernamental-public progresiv. Astfel, se consolidează instituțiile guvernamentale și sunt integrate toate sectoarele societății.

Smart Government vizează utilizarea tehnologiei pentru a facilita și sprijini o mai bună planificare și pentru a facilita luarea deciziilor.

O definiție generală a unui oraș inteligent ar fi o zonă urbană care creează o dezvoltare economică durabilă și o înaltă calitate a vieții prin excelență în domenii multiple precum economie, mobilitate, mediu, oameni și administrații publice locale.

Pentru serviciile publice, legea garantează buna guvernare prin stabilirea implicită a standardului de e-guvernare inclusiv pentru administrația locală. Scopul este de a mapa condiția de guvernare prin măsurarea indicatorilor Smart Government. Indicatorii sunt următorii: ​​guvernanță transparentă și date deschise publicului.

Se estimează că în 2050, aproape 75% din totalul  populației va locui în orașe (studiu realizat de ONU în 2014), iar 2 miliarde de persoane vor migra din zonele rurale către orașe până în anul 2050. Această tranziție este considerată ca fiind cea mai mare și de impact din istorie.

Bineînțeles că va impune și o serie de provocări pentru comunitățile orașelor, cum ar fi congestia traficului, creșterea inegalității sau poluarea mediului și calitatea aerului și a apei.

Scopul unei Smart Government sau e-guvernare este de a crea un sistem transparent unde cetățenii sunt mult mai informați. Informațiile și datele guvernamentale vor fi accesibile tuturor categoriilor sociale. Angola, Nigeria, India, Bangladesh, Nepal sunt câteva dintre țările care au digitalizat informația în toate segmentele administrative, generând multe rezultate pozitive pentru cetățeni.

Aplicațiile mobile și serviciile lor unificate, portalurile web și forumurile online au ajutat publicul să-și împărtășească întrebările, plângerile și sugestiile autorităților guvernamentale.

De exemplu, guvernul din India a lansat un site webRTIonline.gov.in, unde, cu ajutorul aplicației se primesc răspunsuri cu privire la alocarea și punerea în aplicare a fondurilor, publicarea ofertelor, sunt anunțate întârzierile și se oferă răspuns într-un termen stabilit.
De asemenea, site-ul este folosit de candidați și pentru a socializa dar și pentru a propune idei și sugestii, singura condiție este de a se înscrie în aplicație.

Există, de asemenea, și aplicații care sunt create pentru a informa Guvernul și pentru a-i raporta situațiile cu privire la mită și corupție. Cel mai important aspect al guvernanței inteligente este implicarea publicului în luarea de decizii. Smart Government se realizează cu ajutorul instrumentelor: utilizarea IT&C, E-consultare și E-data.

Pare și este un mod de viață ideal, însă până atunci guvernele se confruntă multe provocări. Printre cele mai importante enumerăm lipsa finanțării, lipsa de interes din partea administrațiilor publice și, de departe cea mai importană dintre toate, lupta cu analfabetismul.

Pentru a putea beneficia de guvernare inteligenta sunt necesare cunoștințe de bază ale calculatorului și ale internetului. În acest sens, guvernele trebuie mai întâi să inițieze programe publice prin care să educe populația, în special populația din zonele rurale. Numai atunci când oamenii din toate categoriile sociale au acces la aceste servicii va exista într-adevăr o dezvoltare transversală în ansamblu.

Constantin Tomescu

Viceprimar Sectorul 6 al Municipiului
București