Tips & Tricks – Contractul individual de muncă la domiciliu

Condiții
- Acordul de voință al părților (angajator și salariat) în vederea desfășurării atribuțiilor specifice postului la domiciliul/reședința salariatului;
- Contract în formă scrisă (condiție de validitate);
- Indicarea elementelor obligatorii pentru derularea raporturilor de muncă la domiciliu, adica la elementele obișnuite oricărui contract de muncă (art. 17 alin. 3 din Codul muncii), se vor adauga cele specifice contractului individual de munca la domiciliu (art. 109 din Codul Muncii):
- precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său și modalitatea concretă de realizare a controlului;
- obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează.
Avantaje
- Libertatea salariatului de a-și alege a timpului de lucru potrivit stilului său de viață;
- Concentrare mai mare pe rezultat (responsabilizarea salariatului);
- Creșterea productivității muncii cu implicații în creșterea profitului obținut de companie;
- Reducerea elementelor care distrag atenția, coroborat cu scăderea stresului angajatului;
- Reducerea sau eliminarea totală a riscului conflictelor cu colegii sau cu superiorii ierarhici;
- Reducerea sau eliminarea obligativității angajatorului de a controla și/sau monitoriza comportamentul salariatului în derularea raporturilor de muncă;
- Scăderea timpului și costului afectat transportului (pentru salariat dispare stresul de a ajunge “la timp” la muncă în zilele cu trafic intens sau în cele cu vreme rea, iar costurile angajatorului aferente combustibilului și întreținerii mașinii de serviciu sunt eliminate);
- Scăderea costurilor angajatorului cu privire la cheltuielile aferente sediului (chirie, utilități etc.);
- Acoperirea locurilor de muncă este mai bună în caz de evenimente meteorologice extreme când angajații nu ar putea ajunge la locul de muncă;
- Număr mai redus de zile libere din cauza bolii (studiile arată o reducere de la 6 zile la 3 zile pe an) coroborat cu scăderea sau chiar eliminarea riscului de îmbolnăviri contagioase;
- Flexibilitate ridicată sub aspectul serviciilor oferite de angajator către clienți care își desfășoară activitatea într-un alt fus orar (posibilitatea de a oferi servicii în afara orelor de lucru obișnuite);
- Creșterea gradului de satisfacție al angajatului prin împletirea mai ușoară a muncii cu responsabilitățile familiale;
- Supravegherea mai ușoară a copiilor;
- Salariații din orașe mai mici pot beneficia de salarii competitive la nivelul celor practicate în orașe mai mari;
- Salariații cu dizabilități motorii au posibilitatea de a presta activități la domiciliu la fel ca cei care au încheiat contract de muncă cu desfășurarea activității la sediul angajatorului.
Dezavantaje
- Lucrul este amânat din cauza unei afecțiuni medicale sau nu se dă atenție unei afecțiuni medicale;
- În cazul unei boli nu se știe cine îi va ține locul salariatului bolnav (se impune ca angajatorul să prevadă prin regulamentul intern un mecanism de natura a preîntâmpina situații în care task-urile nu pot fi finalizate pe motiv de boală a salariatului);
- Pierderea comunicării cu colegii;
- Erodarea spiritului de echipă și volatilitatea personalului;
- Neparticiparea la evenimentele firmei;
- Pierderea evaluării muncii și a performanțelor muncii (cu toate componentele acesteia) concomitent cu pierderea oportunității de a-i fi recunoscute performanțele muncii (feedback pozitiv exceptând eventualele creșteri salariale ca și consecință a îndeplinirii taskurilor încredințate);
- Pierderea posibilității de promovare;
- Dificultăți în oferirea protecției muncii la domiciliu, sfaturile inspectorilor de muncă fiind limitate;
- Defectarea echipamentelor coroborat cu timp de reacție mai întârziat în tot ceea ce înseamnă mentenanța acestora sau readucerea în stare de funcționare pentru îndeplinirea corespunzătoare a taskurilor;
- Pierderea/accesarea neautorizată a datelor aparținând angajatorului;
- Izolarea angajatului și pierderea contactului cu exteriorul;
- Pierderea contactului direct cu informații legate de modul în care se dezvoltă compania;
- Dihotomizarea angajaților în două categorii: cei care desfășoară activități pretabile muncii la domiciliu și cei care au un spațiu corespunzător pentru munca la sediul angajatorului;
- Permanentizarea statutului de salariat cu munca la domiciliu;
- Mobilitate scăzută (spre ex: inaplicabilitatea instituțiilor delegării și detașării).
Probleme practice
Tipul problemei |
Soluții |
Riscuri |
Statutul angajatului Art. 110 alin. 1) din Codul Muncii |
|
|
Recalificarea contractului din contract individual cu munca la domiciliu în contract individual de muncă la sediul angajatorului Art. 41 alin. 3) din Codul Muncii |
|
|
Dreptul angajatorului de a controla activitatea salariaților cu contract de munca la domiciliu și modalitatea concretă de a realiza controlul Art. 109 lit. b) din Codul Muncii |
|
|
Suportarea costurilor materialelor Art. 109 lit. c) din Codul Muncii |
Inserarea unui clauze contractuale în contractul individual de muncă la domiciliu prin care părțile să consimtă cu privire la una dintre următoarele modalități:
Inserarea unui clauze contractuale în contractul individual de muncă la domiciliu pentru stabilirea modului de acoperire a utilităților (energie electrică, telefonie, servicii internet) care sunt necesare în vederea îndeplinirii atribuțiilor specifice din fișa postului. |
Tendința angajatorilor este de a nu oferi compensații invocând faptul că salariații realizează economii la costurile cu transportul |
Asigurarea sănătății și securității în muncă Art. 39 alin 1) lit. f) din Codul Muncii Art. 40 alin. 2) lit. c) din Codul Muncii Art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 319/2006 |
Cuprinderea în Regulamentul intern al angajatorului a unui capitol cu privire la modalitatea în care societatea își aduce la îndeplinire obligația de a acorda securitatea și sănătatea în muncă care să prevadă între altele:
|
|
Material realizat cu simț de răspundere de către ONV LAW – partener juridic strategic ARSC
Răspunsuri